تظاهر عمال أبو السباع أوقف مؤامرة فك الماكينات

كتبت: فاطمة رمضان

 

توجه ما يقرب من 750 عامل النسيج والتحضيرات، من عمال مصنع ابو السباع اليوم الثلاثاء 28 سبتمبر،  للتظاهر عند مصنع الفرعونية بجوار المستشفي الخيري، بعدما سمعوا بأن أسماعيل أبو السباع قد بدأ في فك المطاوي من ماكينات النسيج بالمصنع، ونقلها للمصنع الجديد.

كان عمال أبو السباع الألفين عامل قد فضوا اعتصامهم الذي أستمر 9 أيام، مساء يوم السبت 25 سبتمر، وذلك بعد أن وعدهم أسماعيل أبو السباع صاحب المصنع بأنه سوف يجهز مرتباتهم بعد أسبوع، ويعودون للعمل بعد أن يكون قد أحضر الخامات اللازمة لتشغيل الشركة.

وقد طوقت قوات الأمن العمال المعتصمين، وفض العمال اعتصامهم في آخر اليوم، بعد أن توقف فك الماكينات، وقال أسماعيل أبو السباع للعمال بأنهم قد فكوا عدد قليل من المطاوي ونقلت للمصنع الجديد، لكي يتمكن من الأنتهاء من الطلبية المطلوبة منه.

وقال أحد العمال المتظاهرين:” ما حدش فينا عارف الراجل ده عاوز أيه، السنة اللي فاتت ما كانشي فيه شغل ولا طلبيات وكنا بناخد مرتباتنا، والسنة دي فيه طلبيات ومش راضي يدينا مرتباتنا، ربنا اللي عارف أحنا قضينا رمضان والعيد ودخلت المدارس بـ 250 جنيه وبس إزاي، أنا لحد دلوقتي ما دفعتش مصاريف المدارس بتاع ولادي”

وأكمل عامل آخر:” إحنا قاعدين مش عارفين نعمل أيه، وهوه قاعد بيضحك ويهرج ولا همه”

وتوعد العمال بمعاودة الإعتصام في حالة عدم تنفيذ ما وعد به

 

Leave a comment