السبت القادم وقفة احتجاجية لطلاب طنطا

كتبت سهام شوادة

 أعلن طلاب الانتساب بجامعة طنطا عن عزمهم تنظيم وقفة احتجاجية السبت القادم الموافق 10 اكتوبر 2009 وذلك احتجاجا على منعهم من دخول المحاضرات، زيادة المصروفات ، وإجبارهم على دفع تلك المصروفات قبل حضور المحاضرات.

 وأشار الطلاب أنهم فوجئوا بارتفاع المصروفات بصورة خيالية فضلا عن إجبارهم على دخول كورسات تقدر ب1000 جنيه بناء على قرار من رئيس الجامعة .

 وأعلن الطلاب أنهم لن ينفذوا ذلك القرار وأن وقفتهم الاحتجاجية لن تكون الاخيرة بل ستمتد الى اعتصام مفتوح الى أن يتم تقسيط تلك المبالغ أو تخفضيها. وأضاف  الطلاب أن إدارة الجامعات فى طريقها إلى خصخصة التعليم وهو ما لا يتقبلونه حيث لا يوجد تعليم سليم بمصر

 وتساءل الطلاب من أين نأتى بتلك المصروفات دفعة واحدة فى حين أن معظم أهاليهم من العمال الذين تقوم الحكومة بفرض المعاش المبكر عليهم ؟ َ!

 ويقول أحد العمال ” إحنا فوجئنا أن الجامعة فارضة علينا مصروفات أكثر من 500 جنيه بخلاف مصروفات الكورسات واحنا لسة يادوب طالعين من مصاريف رمضان والعيد بصراحة احنا مش عارفين هى الحكومة بتاعتنا عاوزة تخصخص الجامعات زى ما خصخصت الشركات كمان ماهو برضه النتيجة خسارة ، احنا لازم نتعلم ان الخصخصة بتؤدى الى اهدار المال العام . 

 

2 Responses

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    انا عمرو اسامه منظم الوقفه فى بس تعديل بسيط فى الجمله دى

    وأشار الطلاب أنهم فوجئوا بارتفاع المصروفات بصورة خيالية فضلا عن إجبارهم على دخول كورسات تقدر ب1000 جنيه بناء على قرار من رئيس الجامعة .

    الكورسات مش إجباريه بس عشان الواحد يقدر يذاكر لازم بياخد كورسات فى مراكز بره الكورس فى الماده بيتعدى الــ 200 ج

    والوقفه الساعه 9 ص بأذن الله امام المبنى الإدارى لجامعة طنطا بشارع البحر

  2. […] السبت القادم وقفة احتجاجية لطلاب طنطا « تضامـــن […]

Leave a comment