احتجاجا على التهديد بالفصل.. اعتصام مفتوح للرائدات الريفيات بأسيوط

كتب: هيثم جبر

نظمت 32 من الرائدات الريفيات بأسيوط التابعين لوزارة الصحة اعتصاما مفتوحا بدأ صباح اليوم أمام مديريرة الصحة بالمحافظة احتجاجا على إنذارات بالفصل التي صدرت لهن، وذلك بعد رفضهن التوقيع على عقود “إذعان” مؤقتة بأربعة أشهر. ووفقا للرائدات فقد تعرضن لضغوط من أمن الدولة لفض الاعتصام، وجاري الآن مفاوضات بين الرائدات من جهة ونائب عن وكيلة وزارة الصحة، ومدير تنظيم الأسرة وأمن الدولة من جهة أخرى.

تقول إحدى الرائدات: “احنا بنشتغل من سنة 1995 بعقود تجدد تلقائيا يعني احنا من حقنا التثبيت، ولما تيجي الوزارة دلوقتي وتجبرنا على توقيع عقود مؤقتة، ده يبقى معناه ان الـ 15 سنة اللي فاتو ضاعوا علينا”.

وتكمل زميلة لها:

“احنا استحملنا الشغل الكتير والمرتب الضعيف على أمل اننا نتثبت في يوم الأيام وظروفنا تتحسن”.

يذكر أن العشرات من الرائدات الريفيات من القاهرة ، الجيزة ، الاسكندرية ، القناطر ، 6 أكتوبر قد نظمن وقفة احتجاجية أمام وزارة الصحة في أبريل الماضي، احتجاجا على تدني أوضاعهن والمطالبة بحقهن في التثبيت، والحصول كل المزايا المادية الخاصة بالمعينين، بالإضافة للحصول على حافز الإصابة 75%.

وعن مشكلة الرائدات، تقول إحداهن: “احنا اشتغلنا فى وزارة الصحة بعقد بمكافأة شاملة قدرها 150 جنية لمدة سنتين وبعد السنتين دول وعدونا بالتعين وفوجئنا بيهم بيعملوا عقد مفتوح ومن نسخة واحدة عندهم ويتضمن كل حقوق المعينين ونزلت لينا مفردات مرتب بها استحقاقات واستقطاعات وكل عام تنزل مفردات المرتب فى 1 /7 بالزيادة، وكل ما نطالب بالتثبيت يوعودنا السنة اللي جايه هنثبتكم، ونحضر الأوراق وننتظر، والسنة اللي جايه دي ما بتجيش خالص، لحد آخر سنة 2007 حتى الزيادة بتاعة الريس اللي نزلها في 2007 ما خدنهاش، ولما طالبنا بيها وعودونا انهم هيصرفوها وبرضه بدون تنفيذ، وبعد كده عملوا لينا عقد جديد السنة اللي فاتت”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: